Een krachtig initiatief van een gedreven natuurkundedocent

Vakoverstijgend Rekenen is een initiatief van Kees Hooyman, een toegewijde natuurkundedocent en rekencoördinator aan het St. Bonifatiuscollege in Utrecht. Het initiatief is ontstaan uit de behoefte om de rekenvaardigheden van leerlingen te verbeteren door een integrale en vakoverstijgende aanpak.

Kees zag in dat leerlingen baat hebben bij een consistente methode die over verschillende vakken heen wordt toegepast, met als doel rekenvaardigheden niet alleen in de wiskundeles, maar ook in vakken

zoals economie, scheikunde en natuurkunde te versterken. De methode maakt gebruik van de verhoudingstabel, een praktisch hulpmiddel dat leerlingen helpt om eenheden beter te begrijpen en minder fouten te maken bij berekeningen. Deze aanpak blijkt effectief te zijn in het verbeteren van de rekenvaardigheden, zoals zichtbaar is in de verbeterde examenresultaten van scholen die de methode hebben geïmplementeerd.

“Leerlingen krijgen dankzij Vakoverstijgend Rekenen hun plezier in rekenen weer terug.”

“Leerlingen krijgen dankzij Vakoverstijgend Rekenen hun plezier in rekenen weer terug.”

Vakoverstijgend Rekenen is mogelijk gemaakt door:

Hulp bij implementatie

Samenwerking met WisMon

Sinds 2023 heeft onderwijsinstituut WisMon zich aangesloten bij het initiatief Vakoverstijgend Rekenen. WisMon heeft zich ingezet voor het ontwikkelen en testen van het lesmateriaal. Momenteel verzorgt WisMon de begeleiding van scholen bij implementatie en geeft het keurmerk uit.

Tinde
Tinde
Ontwikkelaar en adviseur
Gavin
Gavin
Adviseur
Martin
Martin
Adviseur