Met Vakoverstijgend rekenen kunnen we verschillen overbruggen
Bij Vakoverstijgend Rekenen is het belangrijk dat docenten van verschillende vakken samenwerken en gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor het rekenonderwijs. Dat kan soms voor een uitdaging zorgen vanwege de verschillende onderwijsbenaderingen binnen de vakken. WisMon, als officiële partner van
Vakoverstijgend Rekenen, biedt begeleiding op maat. Elk traject wordt aangepast aan de specifieke behoeften van de school. Het kernteam en de procesbegeleider komen regelmatig samen om de voortgang te bespreken, bij te sturen waar nodig en successen te vieren.
Hoe gaan we te werk?
Oriënteren
Na een (online) afspraak met een van de VOR-adviseurs gaan we de basis leggen voor Vakoverstijgend Rekenen. Eerst stellen we vast wat de beginsituatie is en waar de korte- en lange termijn winst te behalen is. Ook bepalen we samen de visie, strategie, planning en het budget.
Startbijeenkomst organiseren
In de startbijeenkomst maken alle docenten kennis met de aanpak van Vakoverstijgend Rekenen, de (gratis) online leeromgeving en de rekenkaart. De rollen en verantwoordelijkheden van docenten, teams en secties worden vastgesteld en een gebalanceerd kernteam opgezet. We zetten deze fase in op het creëren van open communicatie tussen deelnemers van het project, waarbij we eventuele weerstand goed in kaart brengen.
Testen
Er wordt een klas/groep gekozen om een pilot mee te doen. De rekenkaart wordt hierbij gebruikt om alle afspraken vast te leggen. De pilot wordt geëvalueerd en ervaringen van zowel docenten en leerlingen worden opgehaald.
De procesbegeleider van WisMon draagt zorg voor een open communicatie, staat open voor eventuele weerstand vanuit docenten en helpt mee met zoeken naar oplossingen.
Realiseren en evalueren
Na de pilot en de evaluatie gaan we alle verbeteringen aanbrengen. De rekenkaart wordt actief ingezet bij de lessen en ook kan de rekentoets afgenomen worden bij leerlingen om het niveau te bepalen. Ook deze fase wordt weer goed geëvalueerd.
Inbedden in de school
Nu is het tijd om te zorgen dat Vakoverstijgend Rekenen verankerd wordt in het schoolbeleid. We gaan vastleggen wie waar verantwoordelijk voor is, welke stappen er worden ondernomen om VOR in te bedden in de school en hoe nieuwe docenten geschoold worden. Dit is ook het moment waarop Vakoverstijgend Rekenen kan worden gedeeld met ouders en betrokkenen.